این متن درباره چگونگی کار الگوریتم اینستاگرام توضیح میدهد . در نظر داشته باشید همه این متن ترجمه شده متن انگلیسی وبسایت اینستاگرام میباشد که با توجه به قوانین کپی-رایت تمامی لینک های متن اصلی حفظ شده اند. (تاریخ اپدیت 2023/05/31)
“الگوریتم” چیست؟
یکی از اصلیترین تصورات غلطی که میخواهیم برطرف کنیم، وجود «الگوریتم» است. اینستاگرام یک الگوریتم ندارد که بر کارهایی که افراد در برنامه انجام می دهند و نمی بینند نظارت کند. ما از الگوریتمها، طبقهبندیکنندهها و فرآیندهای مختلفی استفاده میکنیم که هر کدام هدف خاص خود را دارند. ما می خواهیم از زمان شما بهترین استفاده را ببریم و معتقدیم استفاده از فناوری برای شخصی سازی تجربه شما بهترین راه برای انجام این کار است.
هنگامی که ما برای اولین بار در سال 2010 راه اندازی شدیم، اینستاگرام یک جریان واحد از عکس ها به ترتیب زمانی بود. اما با پیوستن افراد بیشتر و اشتراکگذاری بیشتر، دیدن همه چیز برای اکثر مردم غیرممکن شد، چه رسد به پستهایی که برایشان مهم بود. تا سال 2016، مردم 70٪ از تمام پست های خود را در فید از دست داده بودند، از جمله تقریبا نیمی از پست های مربوط به ارتباطات نزدیک خود. بنابراین ما یک فید ایجاد و معرفی کردیم که پستها را بر اساس آنچه که بیشتر به آن اهمیت میدهید رتبهبندی میکرد.
هر بخش از برنامه – Feed، Explore، Reels – از الگوریتم خود استفاده می کند که متناسب با نحوه استفاده افراد از آن است. مردم تمایل دارند در استوری ها به دنبال نزدیک ترین دوستان خود بگردند، اما می خواهند چیز کاملا جدیدی را در کاوش کشف کنند. ما چیزها را در بخشهای مختلف برنامه بر اساس نحوه استفاده افراد از آنها بهطور متفاوتی رتبهبندی میکنیم.
چگونه Feed و Stories را رتبه بندی می کنیم
در طول سالها آموختهایم که Feed و Stories مکانهایی هستند که مردم میخواهند محتوای دوستان، خانواده و کسانی را که به آنها نزدیکتر هستند ببینند. با هر الگوریتم رتبه بندی، نحوه عملکرد آن را می توان به مراحل تقسیم کرد.
ما با تعریف مجموعه چیزهایی که قصد داریم در وهله اول رتبه بندی کنیم، شروع می کنیم. با Feed و Stories این کار نسبتاً ساده است. این همه پستهای اخیر است که توسط افرادی که دنبال میکنید به اشتراک گذاشته شده است. چند استثنا وجود دارد، مانند تبلیغات، اما اکثریت قریب به اتفاق آنچه می بینید توسط کسانی که دنبال می کنید به اشتراک گذاشته می شود.
در مرحله بعد، تمام اطلاعاتی را که در مورد آنچه پست شده است، افرادی که آن پستها را ایجاد کردهاند و ترجیحات شما در اختیار داریم، میگیریم. ما اینها را “سیگنال” می نامیم و هزاران عدد از آنها وجود دارد. آنها شامل همه چیز می شوند، از زمانی که یک پست به اشتراک گذاشته شده است تا اینکه آیا از تلفن یا وب استفاده می کنید تا اینکه چند بار ویدیوها را دوست دارید. مهمترین سیگنالها در فید و استوری، تقریباً به ترتیب اهمیت، عبارتند از:
-
اطلاعات در مورد پست اینها سیگنالهایی در مورد میزان محبوبیت یک پست هستند – فکر کنید چند نفر آن را پسندیدهاند – و اطلاعات پیش پا افتادهتری در مورد خود محتوا، مانند زمانی که پست شده است، مدت زمانی که آن یک ویدیو است، و مکان آن، در صورت وجود، به آن چسبیده بود.
-
اطلاعات در مورد شخصی که پست کرده است. این به ما کمک میکند بفهمیم که آن شخص چقدر ممکن است برای شما جالب باشد و شامل سیگنالهایی مانند تعداد دفعاتی است که افراد در چند هفته گذشته با آن شخص تعامل داشتهاند.
-
فعالیت شما این به ما کمک میکند بفهمیم چه چیزی ممکن است به آن علاقه داشته باشید و شامل سیگنالهایی مانند تعداد پستهایی است که دوست داشتهاید.
-
سابقه تعامل شما با کسی. این به ما این حس را می دهد که به طور کلی چقدر علاقه مند به دیدن پست های یک شخص خاص هستید. یک مثال این است که آیا شما در مورد پست های یکدیگر نظر می دهید یا خیر.
از آنجا ما مجموعه ای از پیش بینی ها را انجام می دهیم. اینها حدس های آموزش دیده ای هستند که نشان می دهد چقدر احتمال دارد با یک پست به روش های مختلف تعامل داشته باشید. تقریباً دوازده مورد از این موارد وجود دارد. در فید، پنج تعاملی که به دقت بررسی میکنیم این است که چقدر احتمال دارد که چند ثانیه را برای یک پست صرف کنید، روی آن نظر بدهید، آن را دوست داشته باشید، آن را دوباره به اشتراک بگذارید و روی عکس نمایه ضربه بزنید. هرچه احتمال انجام کاری بیشتر باشد، و هر چه آن اقدام را سنگینتر کنیم، پست را بالاتر خواهید دید. ما سیگنالها و پیشبینیها را در طول زمان اضافه و حذف میکنیم، و تلاش میکنیم تا آنچه را که به آن علاقه دارید بهتر نماییم.
چند مورد وجود دارد که ما سعی می کنیم ملاحظات دیگری را در نظر بگیریم. یکی از نمونههای آن جایی است که ما سعی میکنیم از نمایش پستهای زیاد از یک شخص پشت سر هم جلوگیری کنیم. مثال دیگر داستان هایی است که از فید “مجددا” به اشتراک گذاشته می شد: تا همین اواخر، ما برای این داستان ها ارزش کمتری قائل بودیم، زیرا به طور مداوم شنیده بودیم که مردم علاقه بیشتری به دیدن داستان های اصلی دارند. اما ما شاهد انبوهی از پستهای اشتراکگذاری مجدد در لحظات بزرگ هستیم – همه چیز از جام جهانی گرفته تا ناآرامیهای اجتماعی – و در این لحظات مردم انتظار داشتند استوریهایشان به افراد بیشتری نسبت به آنها برسد، بنابراین ما متوقف شدیم.
ما همیشه میخواهیم به مردم اجازه دهیم خودشان را ابراز کنند، اما وقتی کسی چیزی را پست میکند که ممکن است امنیت شخص دیگری را به خطر بیندازد، ما وارد عمل میشویم. دستورالعملهای انجمن داریم که نه تنها برای فید و استوری، بلکه برای همه اینستاگرام اعمال میشود. بیشتر این قوانین بر حفظ امنیت مردم متمرکز هستند. اگر چیزی را پست کنید که مغایر با دستورالعملهای انجمن ما باشد و ما آن را پیدا کنیم، آن را حذف میکنیم. اگر این اتفاق مکرر رخ دهد، ممکن است از اشتراک گذاری شما جلوگیری کنیم و در نهایت ممکن است حساب شما را به حالت تعلیق در آوریم. اگر فکر میکنید ما اشتباه کردهایم – و اشتباه میکنیم – میتوانید با دنبال کردن این مراحل درخواست تجدید نظر کنید .
مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، اطلاعات نادرست است. اگر چیزی را پست میکنید که بررسیکنندگان حقایق شخص ثالث آن را بهعنوان اطلاعات نادرست برچسبگذاری میکنند، آن را حذف نمیکنیم، اما یک برچسب اعمال میکنیم و پست را پایینتر در Feed و Stories نشان میدهیم. اگر چندین بار اطلاعات نادرست پست کردهاید، ممکن است یافتن همه محتوای شما را سختتر کنیم.
چگونه کاوش را رتبه بندی می کنیم
کاوش برای کمک به کشف چیزهای جدید طراحی شده است. این شبکه از توصیههایی تشکیل شده است – عکسها و ویدیوهایی که ما بیرون میرویم و برای شما پیدا میکنیم – که با فید و داستانها بسیار متفاوت است، جایی که اکثریت قریب به اتفاق آنچه میبینید از حسابهایی است که دنبال میکنید.
باز هم، اولین قدمی که برمی داریم، تعریف مجموعه ای از پست ها برای رتبه بندی است. برای یافتن عکسها و ویدیوهایی که ممکن است به آنها علاقه داشته باشید، به سیگنالهایی مانند پستهایی که در گذشته لایک کردهاید، ذخیره کردهاید و درباره آنها نظر دادهاید نگاه میکنیم.
هنگامی که گروهی از عکسها و ویدیوهایی را پیدا کردیم که ممکن است به آنها علاقه داشته باشید، آنها را بر اساس میزان علاقهای که فکر میکنیم به هر یک از آنها علاقه مند هستید، مرتب میکنیم، دقیقاً مانند رتبهبندی فید و داستانها. بهترین راه برای حدس زدن اینکه چقدر به چیزی علاقه مند هستید این است که پیش بینی کنید چقدر احتمال دارد کاری با پست انجام دهید. مهمترین اقداماتی که در کاوش پیشبینی میکنیم شامل لایک کردن، ذخیرهسازی و اشتراکگذاری است. مهم ترین سیگنال هایی که به ترتیب اهمیت به آنها نگاه می کنیم، عبارتند از:
-
اطلاعات در مورد پست در اینجا ما به بررسی میزان محبوبیت یک پست می پردازیم. اینها علائمی مانند تعداد و سرعت لایک کردن، نظر دادن، اشتراک گذاری و ذخیره کردن یک پست توسط افراد دیگر هستند. اهمیت این سیگنالها در Explore بیشتر از Feed یا Stories است.
-
سابقه تعامل شما با شخصی که پست کرده است. به احتمال زیاد این پست توسط شخصی به اشتراک گذاشته شده است که هرگز نامش را نشنیده اید، اما اگر با آنها تعامل داشته باشید، این به ما این حس را می دهد که چقدر ممکن است به مطالبی که آنها به اشتراک گذاشته اند علاقه مند باشید.
-
فعالیت شما اینها علائمی هستند مانند پستهایی که دوست داشتهاید، ذخیره کردهاید یا روی آنها نظر دادهاید و چگونه در گذشته با پستهایی در Explore تعامل داشتهاید.
-
اطلاعات در مورد شخصی که پست کرده است. اینها سیگنالهایی هستند مانند چند بار افراد در چند هفته گذشته با آن شخص تعامل داشتهاند تا به یافتن محتوای قانعکننده از طیف وسیعی از افراد کمک کنند.
افرادی را که در کاوش میبینید دنبال نمیکنید، که وقتی با مشکلی روبرو میشوید پویایی آن تغییر میکند. اگر دوستی که دنبال میکنید چیزی توهینآمیز به اشتراک میگذارد و آن را در فید خود میبینید، این بین شما و دوستتان است. اگر چیزی توهینآمیز در کاوش از کسی دیدید که هرگز نامش را نشنیدهاید، وضعیت متفاوت است.
به همین دلیل، علاوه بر دستورالعملهای انجمن، قوانینی برای توصیههای ما در مکانهایی مانند کاوش داریم. ما اینها را دستورالعمل های توصیه های خود می نامیم . این موارد شامل مواردی مانند پرهیز از پستهای بالقوه ناراحتکننده یا حساس است، برای مثال، هدف ما این است که محتوایی را که مصرف دخانیات یا استعمال دخانیات را تبلیغ میکند در Explore نشان ندهیم.
چگونه ما Reels را رتبه بندی می کنیم
Reels برای سرگرم کردن شما طراحی شده است. تقریباً مانند کاوش، اکثر مواردی که میبینید مربوط به حسابهایی است که دنبال نمیکنید. بنابراین ما یک فرآیند بسیار مشابه را طی میکنیم که در آن ابتدا قرقرههایی را که فکر میکنیم ممکن است دوست داشته باشید تهیه میکنیم، و سپس بر اساس اینکه چقدر برای شما جالب هستند سفارش میدهیم.
با این حال، با Reels، ما به طور خاص روی چیزهایی که ممکن است شما را سرگرم کند متمرکز شدهایم. ما از مردم نظرسنجی میکنیم و میپرسیم که آیا یک حلقه خاص را سرگرمکننده یا خندهدار میدانند، و از بازخوردها یاد میگیریم تا با توجه به سازندگان کوچکتر، بهتر بفهمیم چه چیزی مردم را سرگرم میکند. مهمترین پیشبینیهایی که انجام میدهیم این است که چقدر احتمال دارد که یک حلقه را تا آخر تماشا کنید، آن را دوست داشته باشید، بگویید سرگرم کننده یا خندهدار است و به صفحه صوتی بروید (پراکسی برای اینکه آیا ممکن است از شما برای ساختن خود الهام گرفته شود یا نه قرقره خود.) مهم ترین سیگنال ها، تقریباً به ترتیب اهمیت، عبارتند از:
-
فعالیت شما ما مواردی را بررسی میکنیم، مانند اینکه کدام حلقهها را دوست داشتهاید، درباره آنها نظر دادهاید و اخیراً با آنها درگیر بودهاید. این سیگنالها به ما کمک میکنند بفهمیم چه محتوایی ممکن است به شما مرتبط باشد.
-
سابقه تعامل شما با شخصی که پست کرده است. مانند کاوش، احتمالاً این ویدیو توسط شخصی ساخته شده است که هرگز نامش را نشنیده اید، اما اگر با او تعامل داشته باشید، این حس به ما می دهد که چقدر ممکن است به آنچه که آنها به اشتراک گذاشته اند علاقه مند باشید.
-
اطلاعاتی در مورد قرقره اینها سیگنال هایی در مورد محتوای داخل ویدیو مانند آهنگ صوتی، درک ویدیو بر اساس پیکسل ها و کل فریم ها و همچنین محبوبیت هستند.
-
اطلاعات در مورد شخصی که پست کرده است. ما محبوبیت را برای کمک به یافتن محتوای قانعکننده از طیف گستردهای از افراد در نظر میگیریم و به همه فرصتی برای یافتن مخاطبان خود میدهیم.
همان دستورالعملهای توصیهای که برای کاوش اعمال میشود در مورد قرقرهها نیز اعمال میشود. همچنین به دلایل دیگر از توصیه حلقهها اجتناب میکنیم، مانند حلقههای با وضوح پایین یا واترمارک، حلقههایی که بیصدا هستند یا حاوی حاشیه هستند، حلقههایی که متن اکثریت هستند، یا حلقههایی که بر مسائل سیاسی تمرکز دارند.
“Shadowbanning”
مردم اغلب ما را به “سایهبانی کردن” یا ساکت کردن آنها متهم میکنند. این یک اصطلاح گسترده است که مردم برای توصیف بسیاری از تجربیات مختلف خود در اینستاگرام استفاده می کنند. ما می دانیم که همیشه به اندازه کافی برای توضیح اینکه چرا محتوا را حذف می کنیم، چه چیزی توصیه می شود و چه چیزی نیست و چگونه اینستاگرام به طور گسترده تر کار می کند، انجام نداده ایم. در نتیجه، ما میدانیم که مردم ناگزیر به نتیجهگیری میشوند که چرا اتفاقی افتاده است، و این نتایج ممکن است باعث شود مردم احساس سردرگمی یا قربانی شدن کنند. هرگز قصد ما این نیست و ما سخت در حال تلاش برای بهبود در اینجا هستیم. ما همچنین میلیونها گزارش را در روز مدیریت میکنیم، به این معنی که اشتباه کردن حتی در درصد کمی از آن گزارشها هزاران نفر را تحت تأثیر قرار میدهد.
همچنین می شنویم که مردم دریافت لایک یا کامنت کمتر پست هایشان را نوعی «سایه بانینگ» می دانند. ما نمیتوانیم به شما قول بدهیم که هنگام ارسال پست، به طور مداوم به همان تعداد افراد دسترسی خواهید داشت. حقیقت این است که اکثر فالوورهای شما چیزی را که به اشتراک می گذارید نمی بینند، زیرا اکثر آنها به کمتر از نیمی از فید خود نگاه می کنند. اما میتوانیم شفافتر در مورد اینکه چرا کارها را هنگام انجام کار حذف میکنیم، تلاش میکنیم تا اشتباهات کمتری مرتکب شویم – و در صورت انجام سریع آنها را برطرف کنیم – و بهتر توضیح دهیم که سیستمهایمان چگونه کار میکنند. ما در حال توسعه اعلانهای درونبرنامهای بهتر هستیم تا مردم در لحظه بدانند که به عنوان مثال، چرا پست آنها حذف شده است، و راههایی را بررسی میکنیم که به مردم اطلاع دهیم چه زمانی چیزی که پست میکنند مغایر با دستورالعملهای توصیههای ما است. ما به زودی چیزهای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن خواهیم داشت و همچنین در این مجموعه بیشتر به این موضوعات خواهیم پرداخت.
چگونه می توانید بر آنچه می بینید تأثیر بگذارید
نحوه استفاده از اینستاگرام به شدت بر چیزهایی که می بینید و نمی بینید تأثیر می گذارد. شما صرفاً با تعامل با نمایهها و پستهایی که از آنها لذت میبرید، به بهبود تجربه کمک میکنید، اما چند کار واضحتر وجود دارد که میتوانید برای تأثیرگذاری بر آنچه میبینید انجام دهید.
-
دوستان نزدیک خود را انتخاب کنید میتوانید دوستان نزدیک خود را برای داستانها انتخاب کنید. این بهعنوان راهی طراحی شده است که به شما امکان میدهد فقط با نزدیکترین افراد به شما اشتراکگذاری کنید، اما ما این دوستان را هم در فید و هم در داستانها اولویتبندی میکنیم.
-
افرادی را که به آنها علاقه ندارید بیصدا کنید. اگر میخواهید اکانتی را که به اشتراک میگذارند دیگر نبینید ، اما در مورد لغو دنبال کردن کامل آنها مردد هستید، میتوانید بیصدا کنید. به این ترتیب، مردم نمی دانند که شما آنها را بی صدا کرده اید.
-
پستهای توصیهشده را بهعنوان «علاقهمند نیستم» علامتگذاری کنید. هر زمان که توصیهای را میبینید، چه در کاوش یا در فید، میتوانید نشان دهید که به آن پست «علاقهای ندارید» . ما تمام تلاش خود را می کنیم تا در آینده توصیه های مشابهی را به شما نشان ندهیم.
منبع:وبسایت اینستاگرام